Situatia integrarii copiilor cu autism in scoli – monitorizare & documentare

fedra mai puternica

FEDRA – Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autismului, în parteneriat cu Asociația Sociometrics – Grupul de Analiză Socială și Economică au demarat un nou proiect ce își propune formularea unor  recomandări și propuneri de politici publice, către Ministerul Educației și Cercetării, cu scopul de a promova integrarea în școli a copiilor cu tulburări de spectru autist (TSA) și a semnala aspecte concrete privind măsurile ce pot fi luate pentru aplicarea legilor și respectarea drepturilor persoanelor cu TSA.

Proiectul se intitulează FEDRA, mai puternică în apărarea drepturilor copiilor cu autism iar activitățile care vor sta la baza formulării propunerilor de politici publice vor consta, primordial, în monitorizarea și documentarea, în București și în 13 județe ale țării, a situației integrării în școli a copiilor cu autism precum și a practicilor și metodelor întâlnite în unitățile de învățământ care au integrat copii cu autism. Scopul acestei documentări îl reprezintă realizarea unei baze de bune practici care să constituie tot atâtea modele de acțiune.

Un studiu realizat în 2011 de Gallup și D&D Research, pentru Fundația RAA, și intitulat “Atitudinea publicului din România față de autism” arată faptul că profesorii nu cunosc terapii de recuperare specifice nevoilor elevilor cu autism și nu sunt instruiți să gestioneze episoadele de tantrum ale acestora. De asemenea, resursa umană este mult prea puțin numeroasă pentru a răspunde nevoilor elevilor cu autism,  numărul profesorilor de sprijin este foarte mic raportat la numărul de copii cu cerințe educaționale speciale (CES) iar norma de lucru este insuficientă pentru a putea lucra individual cu copiii cu autism. O altă problemă semnificativă o reprezintă și atitudinea discriminatorie a cadrelor didactice și a părinților copiilor tipici față de copiii cu dizabilități.

Cu toate acestea, însă, există și exemple pozitive în ceea ce privește integrarea copiilor cu CES în școli de masă. În urma eforturilor constante din ultimii ani, realizate de părinți și asociațiile de părinți dar și a deschiderii din ce în ce mai mari a factorilor de decizie din educatie (Inspectoratele Școlare Județene, CJRAE), un număr din ce în ce mai mare de copii cu TSA este pregătit să facă față cadrului școlar de masă. Prin parteneriat public-privat, au fost înființate primele clase speciale pentru copii cu autism, afiliate școlilor speciale (ex. Cluj Napoca). Acestea au fost create cu sprijinul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă. Cele mai multe dintre aceste inițiative aparțin organizațiilor membre ale FEDRA. În aceste cazuri Inspectoratele Scolare Județene și Consiliul Local pun la dispoziție cadre didactice, personal auxiliar, iar părinții, prin intermediul unor ONG-uri sau nu, contribuie financiar la organizarea, dotarea spațiului, consumabilelor și altor cheltuieli, iar uneori pun la dispoziție chiar terapeuți special instruiți să lucreze cu copiii.
Noul proiect – FEDRA, mai puternică în apărarea drepturilor copiilor cu autism – a fost inițiat  tocmai pentru a încuraja rezultatele pozitive și a formula recomandări în vederea creșterii șanselor de integrare în școală și comunitatea a copiilor cu autism, la nivel național.

Proiectul FEDRA, mai puternică în apărarea drepturilor copiilor cu autism a demarat la data de 1 noiembrie 2015, are o durată de desfașurare de 6 luni și este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul fondului ONG România.

Contact:         
Nume Oana Pășălan, coordonator proiect
Telefon: 0751 211 665
e-mail: oana.pasalan@autismfedra.ro
 

Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009 – 2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.

Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org

footer fedra mai puternica fond ong